• Jazyky pro profese
    • Jazyky pro profese
    • Angličtina pro manažery
    • Angličtina pro obchodníky
    • Angličtina pro HR
    • Angličtina pro IT
    • Angličtina pro mistry
    • Angličtina pro techniky
  • Jazykové kurzy
    • Dotace na jazyky
    • Jazykové kurzy
    • Firemní jazykové kurzy
    • Jazykové workshopy
    • Čeština pro cizince
    • Čeština pro Ukrajince
    • Čeština pro Filipínce
    • Slovenčina pre cudzincov
    • Slovenčina pre Filipíncov
    • Jazykové testování
    • Angličtina pro zaměstnance na rodičovské
    • Dárkové poukazy
  • Jak učíme
    • Jak učíme
    • E-book
    • Lektoři jazyků TLC
    • Péče
    • Pro HR
    • Garance kvality
    • Proces realizace
    • Reporty
    • CEFR
  • Reference
  • O nás
    • O nás
    • Náš příběh
    • Na co jsme hrdí
    • Naše hodnoty
  • Kontakt
  • Jazyky pro profese
    • Jazyky pro profese
    • Angličtina pro manažery
    • Angličtina pro obchodníky
    • Angličtina pro HR
    • Angličtina pro IT
    • Angličtina pro mistry
    • Angličtina pro techniky
  • Jazykové kurzy
    • Dotace na jazyky
    • Jazykové kurzy
    • Firemní jazykové kurzy
    • Jazykové workshopy
    • Čeština pro cizince
    • Čeština pro Ukrajince
    • Čeština pro Filipínce
    • Slovenčina pre cudzincov
    • Slovenčina pre Filipíncov
    • Jazykové testování
    • Angličtina pro zaměstnance na rodičovské
    • Dárkové poukazy
  • Jak učíme
    • Jak učíme
    • E-book
    • Lektoři jazyků TLC
    • Péče
    • Pro HR
    • Garance kvality
    • Proces realizace
    • Reporty
    • CEFR
  • Reference
  • O nás
    • O nás
    • Náš příběh
    • Na co jsme hrdí
    • Naše hodnoty
  • Kontakt
Linkedin Facebook Instagram
Kontakt

Proč se na začátku jazykového kurzu vyplatí poznat nejen úroveň, ale i učební styl studentů

Autor: Gabriela S.

Každý učitel cizího jazyka ví, že první lekce nového kurzu je víc než jen „seznamovací hodina“.
Je to okamžik, kdy získáváme cenné informace o tom, kdo jsou naši studenti, co od kurzu očekávají a jak angličtinu ve svém životě používají nebo plánují používat.

Běžně tedy zjišťujeme jazykovou úroveň, cíle studentů a situace, ve kterých cizí jazyk používají. Ale často zapomínáme na jednu věc, která může zásadně ovlivnit úspěch výuky: učební styl.

Učební styl – váš tichý pomocník

Každý z nás má přirozený způsob, jakým nejlépe vstřebává nové informace.
Někomu vyhovuje vidět text nebo graf, jiný si raději o věcech povídá, další si zapamatuje téměř vše, co slyší, někdo se učí hlavně praxí.
Podle jednoduchého rozdělení rozlišujeme čtyři hlavní preference:

  • Vizuální – potřebuji vidět obrázek, diagram, barvu, aby mi to „docvaklo“.
  • Čtenářsko-písařský – nejlépe se učím čtením a zapisováním informací.
  • Auditivní – ráda poslouchám, diskutuji, vysvětluji nahlas.
  • Kinestetický – musím si to osahat, vyzkoušet, zahrát.

Většina z nás je samozřejmě kombinací více stylů – a to je dobrá zpráva. Znamená to, že máme víc cest, jak se k cíli dostat. A pro lektora to znamená, že může vybírat ze široké škály aktivit a cvičení.

Proč to řešit na začátku kurzu

  • Individuální přístup – poznáte, jak látku podat, aby „sedla“ každému.
  • Vyšší motivace – studenti mají pocit, že je výuka „šitá na míru“.
  • Rychlejší pokrok – když se student učí způsobem, který mu sedí, učí se efektivněji.

A navíc – testy ke zjišťování vhodných učebních stylů jsou zábavné. Studenti se při nich často dozví i něco nového o sobě a už první lekce se tak stane interaktivní a zapamatovatelnou.

Jak na to v praxi

  1. Test učebních stylů – třeba jednoduchý „checklist“, kde si studenti zakroužkují, co na ně nejvíce sedí. Test může být v cílovém jazyce, který už i tímto procvičujete, takže zabijete dvě mouchy jednou ranou.
  2. Sdílení výsledků – studenti si navzájem řeknou, jak se jim učí nejlépe. Z takové aktivity se může vyklubat zajímavá konverzace v cizím jazyce. Mohou se také zamyslet nad tím, zda výsledky testu odpovídají jejich vlastnímu vnímání, a zjistit, jak moc se podobají či liší od svých spolužáků.
  3. Nastavení výuky – vědomě zařazujte aktivity pro různé styly: obrázky a grafy, poslechy, diskuse, texty ke čtení, hry a pohybové aktivity.

Ale pozor – efektivní výuka potřebuje víc než jen určení preferovaných stylů

Přestože může být poznání učebních stylů užitečné pro vytvoření pestré a motivační lekce, řada lingvistů a výzkumníků upozorňuje, že samotné přizpůsobení výuky „stylům“ studentů nemusí samo o sobě zaručit vyšší efektivitu. Aktuální výzkumy spíše ukazují, že kvalitu výuky ovlivňuje širší soubor faktorů – například evidence-based metody, jasně stanovené cíle, kvalitní zpětná vazba, pravidelná praxe a také motivace a zapojení studentů. Učební styly tedy mohou být inspirací, ale měly by být jen jedním z více nástrojů, které lektor při plánování kurzu kombinuje.

A jaký je váš názor na tuto problematiku?  Může správná identifikace preferovaných učebních stylů zvýšit efektivitu výuky? Poznali jste se v některém z popisů, nebo jste spíš směs více stylů? Podělte se o své názory v komentářích.

Gabriela S., Director of Studies TLC

Těšíme se i na vaše příběhy!

Napište nám

Další články

Co opravdu motivuje zaměstnance k jazykovému vzdělávání

Všichni jsme zavaleni prací, schůzkami, cally, e-maily… Na oběd není čas, na toaletu taky ne.

Když studenti učí lektora

Už od mých začátků v lektorství musím říct, že se se mnou nese určité prokletí. Je to můj věk.

Stabilita neexistuje, lektoři mají svobodu. A proč je to víc než multisportka

S výukou angličtiny jsem začala na vysoké škole jako přivýdělek a moc mě to bavilo.

Napište nám

PrevPředchozíStabilita neexistuje, lektoři mají svobodu. A proč je to víc než multisportka
NásledujícíKdyž studenti učí lektoraNext

Vzdělávání na míru,
vzdělávání srdcem

Podělte se o své kontaktní údaje a my se vám brzy ozveme zpět!

Pro firmy
  • Jak na jazyky ve firmě
  • GDPR
  • Kontakt
  • Безкоштовні курси чеської мови
Pro lektory
  • Kariéra
  • Jak učit jazyky
  • MyCat login
  • Knihovna
Kontaktujte nás

skola@tlc.cz
+420 773 045 853

GDPR

Cookies

Linkedin Facebook Instagram

#TLCbrno

#jazykovkaprofirmy

#vzdelavanislaskou

© 2025  TLC | jazykovka pro firmy – všechna práva vyhrazena.

Web vytvořen s ❤️ člověkem.

Nastavení souborů cookies

Pro poskytování co nejlepší funkčnosti webu používáme technologie, jako jsou soubory cookie, k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat data, jako je chování při procházení nebo jedinečné identifikátory na této stránce. Neposkytnutí souhlasu nebo jeho odvolání může negativně ovlivnit některé funkce a vlastnosti.

Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup jsou nezbytné pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby výslovně požadované odběratelem nebo uživatelem, nebo pouze za účelem provádění přenosu komunikace přes elektronickou komunikační síť.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistiky
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Technické uložení nebo přístup, který je používán výhradně pro anonymní statistické účely. Bez soudního příkazu, dobrovolné spolupráce vašeho poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany, informace uložené nebo získané pouze pro tento účel obvykle nelze použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nezbytný k vytváření uživatelských profilů pro zasílání reklamy, nebo k sledování uživatele na webové stránce nebo napříč několika webovými stránkami pro podobné marketingové účely.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Zobrazit preference
  • {title}
  • {title}
  • {title}